sunnuntai 7. joulukuuta 2014

Seitsämäs luukku: Häh? Oho!


Jouluinen. Krapula. Iltasatu. Osa 7.

”Aargh, olen märkä”, Eljas herää ojasta Itsenäisyyspäivää seuraavana päivänä. Hänen päässään pyörii muistikuvia eilisestä. Hän hieraisee silmiään. ”Olin baarissa, mitä minä teen ojassa”, Eljas miettii taivasta katsellen.

”Missä minä olen?” Eljas kysyy ääneen maaten selällään: ”Paljon kello on?” Hän yrittää päästä ylös, mutta seisominen on vaikeaa. Eljakselle tulee yhtäkkiä kamalan paha olo ja laatta lentää. Hän ottaa maasta tukea ja katselee ympärilleen. "Tämä näyttää tutulta paikalta", hän ajattelee: ”Hetkonen.” Eljas raahautuu ylös ojasta ja löytää itsensä seisomasta moottoritien varresta. ”Olen Korvatunturille menevän tien varressa”, Eljas tajuaa: ”Hyvä, minunhan täytyy yrittää päästä Korvatunturin toiselle puolelle.” Eljas yökkää ja mahaansa pitäen oksentaa.
”En juo enää ikinä”, Eljas kuiskaa itselleen ja purskahtaa nauruun: ”Äh, miksi muka en? Huomenna uudestaan.” 
Eljas hapuilee taskujaan ja kuin ihmeen kaupalla, sekä puhelin että lompakko ovat tallella. Eljas katsoo kelloa: ”Oho, se on jo yksi päivällä. Taisin sammua.” Samalla hän löytää taskuistaan jotain muuta, pienen paperilapun jossa lukee:
”Olen palveluksen velkaa. Tiedän ettet muista, mutta soita:” ja puhelin numero. Eljas kaivaa puhelimensa ja näppäilee numeron. Hetken aikaa puhelin piippaa, mutta kohta toisesta päästä kuuluu miehen ääni:
”Odotinkin, että soitat. Kuinka voi auttaa?” Eljas hämmentyy ja on hetken ihan hiljaa. Hän miettii mitä haluaisi, vaikka se on ihan ilmiselvää.
”Öh”, Eljas aloittaa: ”Tarvitsisin kyydin pois täältä.” Hän katsoo ympärilleen yrittäen selvittää itselleen mikä ”täältä” on.
”Taidat olla eksyksissä”, mies sanoo nauraen: ”Tulen hakemaan, mutten voi viedä sinua sen tonttutyttösi luokse Kuuselaan asti. Voin viedä sinut Saanaan. Missä sinä suurin piirtein olet?” Eljaksen kulmat rypistyvät: ”Kuinka hän tietää Pipasta?”
”Tuota noin”, Eljas bongaa kyltin, jossa lukee ”Saana 110” ja sanoo miehelle puhelimessa: ”Tota, matkaa Saanaan on tästä 100 kilometriä ja seison moottoritienvarressa.”
”Selvä lähden tulemaan”, mies sanoo huvittuneena ja sulkee puhelimen. 
Eljas istahtaa maahan ja jää odottamaan. Hänellä on päällään takki, mutta vasta nyt hän tajuaa että hänen toinen kenkänsä on jossain. Hän katselee ympärilleen, muttei näe kenkäänsä. Odottaessaan Eljas viestittelee tonttutyttö Pipan kanssa, jonka luokse hän on menossa.
”Shiit!” Eljas huudahtaa, kun hänen puhelimensa akku loppuu. Hän istuu kädet taskussa ja katselee autoja, yrittäen nähdä autoa, joka hidastaisi vauhtiaan.

Kuluu noin tunti, Eljas ei ole varma ajankulusta, ennen kuin eräs auto hidastaa Eljaksen kohdalla.
”Hyppää kyytiin!” ikkunasta huutaa mies, jolla on päällään puku ja aurinkolasit. Eljas tunnistaa miehen äänestä.
”Miksi sinä olet minulle velkaa?” Eljas kysyy istuessaan pelkääjän paikalle. Auto jatkaa matkaansa kohti Saanaa.  Mies alkaa selittää Eljakselle eilisillan tapahtumia. Eljas saa kuulla olleensa uhkarohkea ja pelastaneensa miehen rekan alta. Eljas hämmentyy: ”Miten kännissä minä oikein olin?” Sitten hän saa kuulla kertoneensa koko tarinansa tälle tuntemattomalle miehelle.
”Niin mikäs sinun nimesi oli?” Eljas kysyy kerättyään tarpeeksi rohkeutta siihen. Mies puvussa repeää nauruun.
”Taisit juoda liikaa viime yönä ja eilen illalla”, hän sanoo saatuaan naurunsa laantumaan: ”Minun nimeni on Olaffi Tauno. Hauska tutustua, taas.”
”Minun muistini katoaa aina osittain, kun juon”, Eljas sanoo hämillään. Koko loppu matkan he istuvat keskustellen kaikesta mahdollisesta. Ilta pimenee jo, kun Olaffi kaartaa motellin pihaan.

”Jätän sinut tähän”, mies sanoo ja ojentaa Eljakselle kahdenkympin setelin: ”Toivottavasti pääset Kuuselaan.” Eljas kiittää, ottaa setelin hämmentyneenä ja nousee kyydistä. Mies lähtee takaisin päin, ja Eljas vain jää katsomaan punaisia takavaloja.

Jatkuu seuraavassa luvussa...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti